Thursday, January 14, 2010

BEBAN TUGAS GURU PRASEKOLAH

BAHAGIAN PENGURUSAN SEKOLAH HARIAN
KEMENTERIAN PELAJARAN MALAYSIA
ARAS 3 & 4, BLOK E2, PARCEL E,
PUSAT PENTADBIRAN KERAJAAN PERSEKUTUAN
62604 PUTRAJAYA
Telefon : 03-8884 9000
Faksimili : 03-8888 9315 ( PKICT )
03-8888 6673 (Men )

03-8884 9553 (Ren )
03-8884 9342 (Hem )

___________________________________________________________________________________________________________________________

KP(BS-Ren)403/10/11 ( 7 )
31 Julai 2008

Semua Pengarah Pelajaran
Jabatan Pelajaran Negeri

Y Bhg.Datuk/Dato'/Tuan/Puan,

BEBAN TUGAS GURU PRASEKOLAH DALAM PENGAJARAN DAN PEMBELAJARAN DI KELAS PRASEKOLAH
Dengan hormatnya merujuk kepada perkara di atas.

2. Adalah dimaklumkan Bahagian ini telah menerima maklumbalas daripada Bahagian Pembangunan Kurikulum, KP(PPK)800-4 Jld (57) yang bertarikh 4 Julai 2008 berkaitan beban tugas dalam pengajaran dan pembelajaran di kelas prasekolah. Dalam maklumbalas tersebut elah menyatakan bahawa guru-guru prasekolah mempunyai beban tugas yang tidak sahaja terhad kepada waktu 3 1/2 jam iaitu dari 8.00 pagi hingga 11.30 pagi. Kanak-kanak di prasekolah tidak boleh ditinggalkan tanpa kawalan orang dewasa. Guru prasekolah perlu berada di dalam kelas prasekolah untuk menyambut murid mulai 7.30 pagi. Guru prasekolah juga perlu berada di dalam kelas selepas 11.30 pagi sehingga semua murid telah dibawa pulang oleh ahli keluarga mereka. Pihak sekolah perlu memikul tanggungjawab menjaga keselamatan murid pada setiap masa.

3. Sehubungan dengan itu, guru prasekolah perlu menyediakan bahan yang sesuai dan menarik untuk murid yang berlainan aras perkembangan kognitif dan juga latar belakang. Bahan pengajaran dan pembelajaran memainkan peranan yang amat penting dalam pendidikan awal kanak-kanak. Kurikulum Prasekolah Kebangsaan juga menetapkan kaedah pentaksiran yang berterusan menggunakan senarai semak, rekod anekdot dan rekod berterusan (running record). Oleh itu, guru prasekolah perlu menggunakan masa selepas 11.30 pagi untuk menyediakan bahan pengajaran dan pembelajaran, mengemaskini rekod murid serta memastikan Pembantu Pengurusan Murid (PPM) membersihkan kelas kerana kebersihan adalah amat penting untuk memastikan kanak-kanak kecil ini tidak dijangkiti penyakit.

4. Bahagian ini berpandangan bahawa adalah tidak wajar pihak pentadbir sekolah meminta guru prasekolah mengajar juga di kelas lain kerana beban tugas guru prasekolah adalah berat dan sasaran utama mereka adalah murid prasekolah.

5. Sila maklumkan kandungan surat ini kepada pegawai yang bertanggungjawab di Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Gabungan/Daerah dan Guru Besar di bawah pentadbiran Y. Bhg. Datuk/Dato'/Tuan/Puan.

Sekian, terima kasih.

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA"
Saya yang menurut perintah,

t.t
HAJI ZULKIFLY BIN MOHD WAZIR

Pengarah
Bahagian Penguruan Sekolah Harian
Kementerian Pelajaran Malaysia

s.k. 1. Ketua-ketua Bahagian Kementerian Pelajaran
2. Ketua Jemaah Nazir Sekolah, Kementerian Pelajaran

0 comments:

Post a Comment