Sunday, February 14, 2010

Usia Awal Masuk sekolah


ROMBAK semula sistem pendidikan dengan mengubah kemasukan murid sekolah rendah daripada usia tujuh tahun seperti yang dipraktikkan sekarang kepada enam tahun.

Itu saranan Naib Canselor, Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI) , Profesor Datuk Dr Aminah Ayob kepada Kementerian Pelajaran untuk merombak sistem pendidikan agar kanak-kanak memasuki sekolah pada usia enam tahun.

Dr Aminah mengesyorkan rombakan itu kerana kanak-kanak zaman milenium kini bersedia memasuki alam persekolahan seawal usia enam tahun berikutan mendapat pelbagai pendedahan.

Beliau berkata, lebih banyak faedah yang boleh diperoleh jika memasuki sekolah rendah dalam usia awal.



Kajian mendapati lebih 90 peratus kanak-kanak berusia empat hingga lima tahun mendapat pendidikan prasekolah di negara ini.


Justeru, tidak timbul mengenai persediaan mereka memasuki sekolah rendah pada umur enam tahun kerana mereka didedahkan ilmu ketika belajar di prasekolah.

Malah, katanya, dengan pelbagai kaedah pembelajaran terkini dan dibantu peralatan moden menyebabkan kematangan kanak-kanak zaman ini melebihi daripada generasi seusia mereka, 20 atau 30 tahun lalu.

Bagaimanapun, ibu bapa mempunyai pendapat masing-masing mengenai syor Dr Aminah itu.

Persoalannya, adakah usia enam tahun itu terlalu awal untuk memasukkan mereka dalam alam persekolahan?

Tidakkah sampai satu tahap nanti mereka bosan dan tidak lagi mahu ke sekolah kerana mendapatkan pendidikan formal terlalu awal?

Eksekutif pemasaran, Mohd Zaki Mansur, 34, berkata cadangan itu memang banyak manfaat terutama kepada perkembangan otak mereka.

Bagaimanapun, menurutnya, dari segi jangka panjang, ia bukan satu langkah yang bijak kerana kanak-kanak cepat bosan dan malas ke sekolah.

"Memberi pendidikan lebih awal kepada kanak-kanak sangat baik kerana mereka dapat menerima apa yang dipelajari serta mempraktikkannya.

"Mereka juga lebih bijak dan sentiasa ingin menerokai sesuatu yang baru," katanya.

Namun, apa akan jadi ketika mereka berusia lapan atau sembilan tahun kerana dia bimbang mereka bosan dengan rutin harian dan enggan ke sekolah.

"Ketika menghantar anak mendapatkan pendidikan awal di pusat pembelajaran kanak-kanak, saya cukup kagum dengan perkembangan anak.

"Dia lebih bijak dan sentiasa mahu melakukan sesuatu perkara seperti yang dilakukan di pusat pembelajaran kanak-kanak itu," katanya.

Tetapi, ketika belajar di sekolah rendah, anaknya menunjukkan sindrom malas ke sekolah dan tidak minat belajar seperti di tadika.

"Anak saya sering mengeluh penat selain mengatakan dia sudah pandai dan boleh melakukan apa yang dipelajarinya.

"Dia tidak lagi mempunyai semangat ke sekolah seperti ketika di hantar ke tadika," katanya.

Pegawai tadbir, Halimah Abdul Kadir, 28, membantah cadangan Dr Aminah kerana menganggap dalam usia enam tahun, mereka belum mampu mempelajari ilmu dengan lebih formal.

"Memang benar, apabila kita menghantar anak lebih awal ke sekolah, mereka cepat pandai.

"Tetapi, harus diingat, sistem pembelajaran di pusat pembelajaran kanak-kanak dan sekolah rendah sangat berbeza.

"Pembelajaran di sekolah rendah lebih formal dan serius berbanding di tadika kerana mereka tidak dipaksa melakukan sesuatu," katanya.

Selain itu juga, dengan memulakan persekolahan pada usia enam tahun, ia akan menghilangkan fokus kanak-kanak itu untuk belajar.

"Mereka akan merasakan bahawa mereka sudah tahu semua yang diajarkan di sekolah. Ini menyebabkan mereka lebih berminat bermain," katanya.

Sementara itu, guru tadika, Izzawati Faizal, 23, berkata kaedah pembelajaran di sekolah menyebabkan murid-murid bosan dan hilang minat belajar.

"Justeru, kaedah pembelajaran di sekolah jangan terlalu formal dan memaksa mereka belajar," katanya.

Mengulas mengenai langkah ibu bapa gemar menghantar anak ke tadika, katanya ia langkah yang baik bagi melahirkan kanak-kanak pintar dan berdaya saing.

"Mereka juga lebih matang dan bersedia mengikuti pembelajaran di sekolah rendah pada usia enam tahun," katanya.

Katanya, walaupun belajar di tadika ketika berusia tiga tahun, ia tidak membosankan mereka, sebaliknya memberikan banyak manfaat.

"Dengan memperoleh pendidikan seawal usia empat tahun, seterusnya memasuki alam persekolahan formal pada usia enam tahun, mereka ini lebih matang menerima ilmu.

"Mereka sudah bersedia dari mental dan fizikal untuk memasuki alam sekolah kerana mendapat didikan di tadika," katanya.

Walaupun menyokong cadangan Dr Aminah, dia meminta Kementerian Pelajaran mengkaji perkara itu sebelum membuat sebarang ketetapan bagi menguntungkan semua pihak.-Harian Metro

1 comments:

Unknown said...

mohon share thanks
Dsweetdiamond.blogspot.com

Post a Comment